Crisissen creëren kansen
Een crisis is een kans om jezelf heruit te vinden
Corona, Oekraïne, inflatie … het ene na het andere onverwachte passeert onze samenleving. Het lijkt erop dat we van de ene crisis naar de andere gaan. Maar wist je dat crisissen ook opportuniteiten creëren?
Om in de huidige situatie overeind te blijven als bedrijf moet je actie ondernemen.
Crisissen volgen mekaar snel op, schaarste aan talent en bepaalde grondstoffen en faillissementen stijgen. Ondernemers proberen elke dag het beste van zichzelf te geven en hun bedrijf en hun mensen te laten groeien maar dat wordt alsmaar minder evident.
Alles gaat heel snel. Je moet je continu heruitvinden. Maar een KMO heeft minder middelen om te investeren en te innoveren of om de juiste kandidaten aan te trekken en te behouden.
Wat te doen? Zorg ervoor dat je missie en visie duidelijk zijn en dat elke medewerker zich ermee verbonden voelt. Dit moet immers je kompas zijn dat als een magneet functioneert voor je succes. Mensen verbinden met je bedrijf, dat is je missie. Zorg ervoor dat ze gepassioneerd zijn want dan gaan ze zich extra inzetten. Bij millennials en generatie Z weegt dat nog zwaarder door dan bij oudere generaties.
Investeer in cultuur
Focus niet enkel op cijfers. Je wordt immers verlamd door wat er op je afkomt en je ziet het grotere plaatje niet meer. Je komt nog meer onder druk te staan en je redeneert vanuit angst en je neemt verkeerde beslissingen. Hierdoor focus je teveel op verkeerde dingen en niet meer je mensen. Investeer je tijd in hen en denk na over je cultuur en waarden.
Vandaag komen mensen niet bij je werken voor louter het loon. Er zijn veel bedrijven die denken dat ze er nog komen met goodies op het werk of met af en toe een teamevent, maar daarvoor gaat iemand niet blijven. Mensen moeten voelen dat je authentiek bent, dat je op maatschappelijk vlak een verschil wil maken. Ze willen bijdragen aan je missie. Ze willen zich verbonden voelen met de waarden van je organisatie.
De noodzakelijke crisis
Soms heb je een crisis nodig om jezelf heruit te vinden. Investeren in bedrijfscultuur is absoluut de eerste prioriteit, de cijfers volgen nadien wel. Je zal veel gemakkelijker nieuwe mensen aantrekken, het absenteïsme zien dalen, je brutomarge zien stijgen, je klanten zien terugkomen…
De waarde van waarden
KMO’s die tot dat cultuurinzicht gekomen zijn, hebben een concurrentieel voordeel. Als je investeert in een motiverende arbeidscultuur waar mensen zich verbonden voelen met je purpose en waarden, een omgeving waar ze gezien en gewaardeerd worden, dan heeft dit een impact op hun motivatie en wellbeing. Dan komen ze met plezier werken en gaan ze met plezier naar huis. Ze zijn op het werk maar ook daarbuiten betere mensen: ze zijn er voor hun gezin, voor hun vrienden. En dat is onbetaalbaar.
Investeren tijdens een crisis in cultuur en waarden is een voorbeeld van out-the-box denken. Daar is moed voor nodig maar uiteindelijk ga je merken dat dit, niet voor de hand liggende denken, betere resultaten zal opleveren.
Dat is wat ik al meer dan 25 jaar duidelijk maak aan ondernemers, bedrijfsleiders en zelfstandigen. Denk buiten je comfortzone en verleg je focus. Alleen zo kan je onverwachte crisissen de baas. Onze ondernemerscoaching is in dit geval ideaal als je meer wil bereiken.