Ondernemen, kantelmomenten en groeipijnen
Kantelmomenten, een nachtmerrie voor ondernemers?
‘Kantelmomenten, patstellingen, dilemma’s en groeipijnen zijn voor de meeste ondernemers zeer herkenbaar. Zowel persoonlijke als markt gestuurde veranderingen liggen aan de basis ervan. Voor vele ondernemers is het echt niet evident om met een klare kijk duidelijke keuzes te maken. Zeer vaak weten ze niet hoe ze met die veranderingen en spanningen om moeten gaan. Tegelijk zijn er in een snel veranderende wereld heel wat knelpunten en obstakels’.
Als ondernemer kan je maar één ding: mee evolueren. Hiervoor reikt An Vermeulen een pakket van oplossingen aan. An is een ervaren groeicoach, enthousiast businessmentor, gedreven onderneemster en stichter van het succesvolle adviesbedrijf Yarlini.
‘Zeg niet zomaar business coach tegen mij, die zijn er trouwens al genoeg’ zegt An glimlachend.
Waarin verschil jij met je collega’s in de coaching en advies wereld?
‘Ik pak de zaken aan op een eigentijdse én vernieuwende manier. Ik hou rekening met de authenticiteit van het bedrijf en ontwikkel een holistisch zicht dat leidt naar een nieuwe mindset. Op deze manier begeleid ik ondernemers, bedrijfsleiders en hun teams in groei-, verbeter- en verandertrajecten en digitale transformatie. Alle aspecten worden bekeken: van strategie en organisatie, sales en marketing tot HR, leiding geven en teams samenstellen. Het héle pakket. Dat maakt Yarlini nu net zo uniek. Wij noemen het onze Business & Minds 360 graden aanpak’
Je wordt omschreven als een atypische businesscoach. Waarom?
‘Mijn uitgesproken mening over toekomstgericht ondernemen. Zakelijke vooruitgang is slechts een onderdeel van een succesvolle onderneming. Wie zijn onderneming wil laten groeien, moet verder kijken dan de cijfers en moet ook zichzelf in vraag durven stellen. Waar sta je vandaag als ondernemer? Wat is jouw drive en passie? En waar wil je naartoe? Als je succesvol ondernemer wil zijn en blijven, moet je jouw sterktes en zwaktes goed kennen en weten wat je voldoening geeft. Het is belangrijk om je daarop te focussen, want anders hou je het ondernemerschap niet vol. Door de platgetreden paden te verlaten en in te spelen op innovatie en nieuwe trends stel ik vast dat mijn aanpak werkt.’
Als omnichannel vernieuwer en met gerichte adviezen zorgt An ervoor dat bedrijven doorgroeien naar succesvolle en rendabele ondernemingen. Haar gedurfde dynamische aanpak plaatst haar als ‘buitenbeentje’ in een unieke onderscheidende positie met snelle resultaten tot verbazing van meer traditionele adviesbedrijven.
Actief op sociale media met video’s en blogs. Vanwaar deze doorgedreven communicatie?
‘Ik hou van interactie en eis met Yarlini mijn plaats op in het digitale landschap. Denken, durven, doen en vernieuwen is mijn motto. Ervaringen uitwisselen en ondernemers helpen en oplossingen aanreiken is mijn passie. Dat kan je met een doorgedreven digitaal marketingplan en sociale media. Ik blijf het herhalen: innovatie als zuurstof voor succesvol ondernemen en zelf het voorbeeld geven.
An Vermeulen wil graag haar ervaringen en visie publiek uitdragen in Vlaanderen omdat zij gelooft dat haar verhaal gehoord moet worden en vele ondernemers nood hebben aan inspiratie én een sparringpartner. Ze spreekt passioneel over o.a. succesvol ondernemerschap, de do’s-and-don’ts van digitale transformatie, de problemen van starters en familiebedrijven, hoe omgaan met multinationals en niet onbelangrijk: de valkuilen van KMO’s en bedrijfsleiders in het huidige economische klimaat.
Een vrouw in de businessmannenwereld, voor- of nadeel?
‘Wist je dat wereldwijd minder ondernemingen falen die opgestart worden door vrouwen? (lachje) Nu serieus. Ik ben ervan overtuigd dat vrouwen een andere benadering hebben maar, en dat wil ik benadrukken, door complementair te werken zal je als ondernemer sterker staan. Met Yarlini besteden we ook veel aandacht aan de menselijke factor. In mijn analyses kijk ik ook naar de state of mind van een ondernemer. Neemt hij/zij genoeg ruimte om te ontstressen? Is het privéleven nog in balans met het zakelijke? Zijn de werknemers gelukkig in hun job? Vergis je niet, je goed in je vel voelen is in ondernemerschap zeer belangrijk want alleen zo kan je je focus houden en nieuwe ideeën opdoen. Jezelf heruitvinden en verbeteren dus.
Jij spreekt niet over klanten maar ‘partners’? Wat is het verschil?
‘Ik ga niet op zoek naar klanten met de belofte van hemel op aarde en snelle quick win oplossingen om dan een vette factuur te sturen. Ik ben zelf actief onderneemster en begrijp maar al te goed dat je niet zomaar een lukrake coach wilt ontvangen die jou niet begrijpt. Met mijn achtergrond maak ik het verschil. Bovendien verdiep ik mij bij elk project grondig in de materie en onderneming. Ik praat, luister en dompel me onder in de mindset van de ondernemer. Het menselijke aspect. Dus ja, een partnership met doelgerichte strategie, betrokkenheid en nazorg. Ik kies voor een loyale aanpak voor, tijdens en na het traject. Indien gewenst, hou ik nadien nog een oogje in het zeil of kunnen ze ook op mij rekenen als lid van de raad van advies of raad van bestuur.’ Kortom, Yarlini is jouw partner in ambitie.
Sterck Magazine 2020