Wanneer heb je een businesscoach nodig?

businesscoach-an-yarlini-wanneer-heb-je-een-businesscoach-nodig

Het is niet altijd even makkelijk voor ondernemers, bedrijfsleiders en managers om toe te geven dat ze advies of hulp nodig hebben. Van hen wordt immers verwacht dat ze leiding geven, knopen doorhakken en niet twijfelen. Hun omgeving verwacht daadkracht. Twijfels zijn niet op hun plaats want dit straalt af op het bedrijf. Door de drukte werken ze teveel in het bedrijf en verliezen daardoor hun overzicht en doel. De focus verschuift naar probleemoplosser in plaats van strategisch denker.

Op zo een moment is een sparringpartner en businesscoach nodig en volgende situaties zijn een signaal…

A coach is someone who tells you what you don’t want to hear, who has to see what you don’t want to see, so you can be who you always known you could be.

Tom Landry

1. Je zit vast.

Je hebt het gevoel niet meer vooruit te geraken, je energiepeil ligt laag, de ideeën komen niet meer vanzelf.  Je snakt naar vakantie. Je verliest het zicht op de prioriteiten en verliest het onderscheid tussen dringend en belangrijk. Je hebt het gevoel alles alleen te moeten doen maar je blijft in dat denken en handelen voortgaan. Een business coach analyseert dit en zet je terug op het juiste pad.

2. Je kropt alles op

Je wil continue met vrienden brainstormen en uitleggen welke uitdagingen je hebt en wat er in je hoofd speelt. Je zoekt klankborden maar krijgt het gevoel dat de mensen je ‘gezaag’ moeten aanhoren en de gesprekken leiden naar geen oplossingen. Dan heb je nood aan een sparringpartner en val je je privé omgeving niet lastig met je muizenissen. Een business coach zal je challengen en jouw ideeën verder analyseren, kijken naar de haalbaarheid of mee zoeken naar oplossingen.

3. Je winst en omzet daalt

De zaken lopen goed en je moet je geen zorgen maken. Je denkt op het juiste pad te zitten en neemt geen nieuwe frisse initiatieven. Je hebt geen zicht meer op de veranderende markt en stelt plots vast dat je blijft stilstaan. Je vraagt je af waarom en weet niet meteen hoe hierop te reageren en welke strategie je moet volgen. Snelle acties en ingrepen hebben niet meteen het gewenste resultaat. De externe ervaring van een business coach doorprikt dit moment en geeft je meteen een nieuwe verfrissende dynamiek waar je zelf niet over dacht.

4. Een starter

Alle begin is moeilijk en in deze fase ben je aan het leren hoe het moet, dit gaat gepaard met veel opzoekwerk en dat vraagt tijd en geld. Een business coach versnelt je traject. De nodige externe ervaring en inzichten zijn een extra input die je kan gebruiken om je start-up te versnellen met minder kosten. Je versnelt dus je doelen die in je businessplan staan en als extra krijg je er het netwerk van de businesscoach bovenop. Bij je keuze van een coach moet je vooral letten op de expertise én bewezen ervaring.

5. Je ben niet gemotiveerd

Topsporters schakelen een coach in om hun motivatie hoog te houden. Dat is niet anders in het ondernemerschap en business. Motivatie heb je élke dag nodig en daar past dus een coach bij. Hij of zij laat je nadenken over je ‘waarom’. Hierdoor kan je je focus houden en verlies je je einddoel niet uit zicht. Een coach helpt je dus om je einddoel te bereiken, zowel mentaal als met ervaring en tools.

Nood aan een babbel?

De koffie staat klaar!

businesscoach,business coaching,business coach startende ondernemers,business coach voor vrouwen,business coach antwerpen