Een businesscoach die het verschil maakt

an-vermeulen-businesscoach-groeipijnen-van-bedrijven-ondernemen

Je bent ondernemer, zelfstandige of bedrijfsleider en hebt het gevoel dat je niet ten volle je potentieel benut, dat je ter plaatse trappelt of zelfs achteruit gaat. Het voelt aan alsof je tegen je limieten aanloopt en dat het anders en beter kan. Je beseft dat je daarbij hulp kan gebruiken. Misschien overweeg je om een businesscoach in te schakelen.

“A coach is someone who tells you what you don’t want to hear, who has to see what you don’t want to see, so you can be who you always known you could be”.

Tom Landry

Laat ik niet rond de pot draaien, tegenwoordig zijn er heel veel businesscoaches actief. Als ondernemer, zelfstandige of bedrijfsleider is het moeilijk de bomen door het bos te zien. Hoe onderscheid je het kaf van het koren? Wat is een goede businesscoach? Waar moet je op letten als je een keuze maakt om in zee te gaan met een businesscoach? Met volgende tips geef ik je alvast een praktisch kompas.

1. Automatisch succes

Automatisch succes bestaat niet. Het is een combinatie van inzet, inzichten en de juiste persoonlijke begeleiding. Succesvolle verhalen van andere ondernemers kan je niet kopiëren want elke onderneming of zaak is anders. Iedere business heeft een andere visie en dus ook andere strategieën nodig. Simpelweg een strategie kopiëren van een ander bedrijf is dus geen juiste aanpak. Een persoonlijke op maat begeleiding maakt daarentegen wel het verschil.  Door kritische vragen en kruisbestuiving krijg je verfrissende inzichten en nieuwe ideeën. Je gaat dus best op zoek naar een doorwinterde coach die verschillende gedifferentieerde klanten in haar portefeuille heeft. Bekijk ook het profiel en de reviews van een coach voor je de volgende stap zet.

2. Ervaring

Soms huren bedrijven een coach in die zelf niet in de loopgraven heeft gestaan of zelf nooit de ondernemersschoenen heeft aangetrokken…en dan komt de teleurstelling snel. Veel coaches weten namelijk niets af van de branche van anderen en geven dikwijls one size fits all-oplossingen of voorbeelden uit de boekskes. Het is nogal logisch dat dit niet werkt in praktijk!  Ga dus op zoek naar een ervaren coach die succesvol haar strepen heeft verdiend in diverse domeinen, diverse functies én in verschillende (inter)nationale bedrijven. Referenties over de jaren heen en buiten het businesscoachen zijn belangrijk om een goed beeld te krijgen van wat die coach/mentor jou kan bijbrengen. Je krijgt direct een pak kennis, ervaring en knowhow aangeboden waarmee je echt aan de slag kan. Een toegevoegde meerwaarde dus.

3. Creativiteit

Een goeie businesscoach stelt kritische vragen, daagt je uit en laat je nadenken over je bedrijf. Immers, elke ondernemer heeft unieke uitdagingen en kansen die een eigen aanpak vereisen. Als je even afstand neemt van het dagdagelijkse en tijd neemt om na te denken over je eigen bedrijf of zaak verhoogt dit de creativiteit, productiviteit én winstgevendheid. Coaching gaat over een blik in de spiegel, jezelf confronteren om er beter van te worden. Door feedback te geven, kennis over te dragen en persoonlijke begeleiding groei je in business én mindset. Het is een vorm van persoonlijke ontwikkeling waarbij de coach de ondernemer ondersteunt bij het behalen van specifieke doelen door verdieping in zijn of haar business. Een doorwinterde businesscoach helpt jou je doelen succesvol én efficiënt te bereiken. Vergelijkbaar met een compagnon de route maar dan zonder aandelen.

4. Rendement

Elke ondernemer wil meer winst, meer omzet en meer tijd. Maar dit kan je pas bereiken als je als ondernemer zelf evolueert en groeit… en dat is nu net de taak van een businesscoach die je business echt begrijpt en jouw taal spreekt. Door te investeren in jezelf en de juiste begeleiding til je jou en je business naar de next level. Hierdoor groei je als ondernemer, je verhoogt je zelfinzicht en je krijgt nieuwe visies die zich automatisch vertalen naar rendement. Zowel in harde euro’s, resultaten als vrijheid. Belangrijk hierbij is dat je moet openstaan voor een kritische blik en externe analyse. Een businesscoach die een ja-knikker is, jou naar de mond praat of een snelle omzet wonderformule aanbiedt is een slechte keuze.

5. Persoonlijke klik

Maak vooraf steeds kennis. Kijk of je een kennismakingsgesprek kan krijgen met de business coach. Zonder ‘klik’ verloopt de coaching stroef en heeft het totaal geen zin. Het is belangrijk dat jij je als ondernemer op je gemak voelt. Heb je zin om met deze persoon aan de slag te gaan? Geeft deze persoon je energie ? Wat straalt deze persoon uit? Is er een dynamiek aanwezig? Laat je intuïtie spreken! Met een persoonlijke kennismaking voel je meteen aan of je samen een volgende stap wil zetten. Een succesvolle samenwerking is een partnership dat je beiden wilt aangaan. Een goede ervaren businesscoach levert je immers véél op in tijd, geld en resultaten…een goede ROI dus!

Heb jij ambities, zit je op een kantelmoment of zijn er zaken die anders of beter kunnen?

Ben je op zoek naar iemand die z’n handen uit de mouwen steekt en er eigenhandig voor zorgt dat jouw business gaat groeien, zoek dan naar de juiste businesscoach-match.

Als businesscoach met meer dan 25 jaar kennis en ervaring in diverse domeinen en ondernemen ben ik to-the-point en onderschrijf ik ‘Practise what you preach!’.

Voor ik met ondernemers, zelfstandigen en bedrijfsleiders ga samenwerken bied ik een vrijblijvend gesprek aan. Zo leren we elkaar kennen en zien we of de ‘klik’ er is. Met open vizier verkennen we jouw noden en verwachtingen. En als de ‘match’ er is dan start mijn 1 op 1 begeleiding met als focus jij, de ondernemer.

de juiste businesscoach,businesscoach kiezen,businesscoach,business coaching,businesscoach belgie,business coach belgie,keuze businesscoach,an vermeulen