4 strategieën om succesvol te anticiperen op disruptieve businessmodellen
Wat hebben Whatsapp, TikTok, Netflix en Spotify met elkaar gemeen? Ze zijn hip en trendy? Dat zeker! Maar er is nog iets anders dat hen verbindt.
Door slim gebruik te maken van digitale mogelijkheden hebben deze bedrijven in een mum van tijd de wereld veroverd. Gevestigde waarden worden links en rechts ingehaald door start-ups met baanbrekende en disruptieve businessmodellen.
Kunnen de bestaande bedrijven het tij doen keren? Zeker!
Wij beschrijven alvast vier strategieën om succesvol te anticiperen op (digitale) disruptie.
Wat betekent disruptie?
Disruptie betekent dat markten worden opgeschud door bedrijven of organisaties met verrassende producten/diensten, innovatieve businessmodellen, agressieve marketingstrategieën en flexibele manieren van organiseren & managen. In het huidige tijdperk is voornamelijk de digitalisering de drijvende kracht achter disruptie. Deze digitale disruptie is bovendien niet beperkt tot enkele branches. Elke branche zal vroeg of laat met een vorm van digitale disruptie worden geconfronteerd, ook sterk gereguleerde markten zoals de gezondheidszorg, het onderwijs en de financiële dienstverlening.
Wat opvalt is dat veel bedrijven blind zijn voor het potentieel van digitale innovatie, terwijl kleine start-ups, door slim gebruik te maken van de nieuwste technologieën, beter kunnen inspelen op de behoeften van de markt. En dat is een gemiste kans. Er zijn nochtans verschillende strategieën voor bestaande organisaties om succesvol te anticiperen op digitale disruptieve businessmodellen en hun dominante positie te behouden.
- Observeer en leer
De eerste stap tot overleven is het vroeg herkennen van de signalen van radicale verandering. Dit kan van alles zijn: hoge marges, een onuitgesproken behoefte van een klant, een interessante technische innovatie, een eerste idee van een start-up of een best practice uit een totaal andere markt. Al deze elementen zijn voedingsbodem voor digitale disruptie. De signalen hiervoor komen zelden uit de eigen organisatie. Betrek daarom buitenstaanders bij je strategievorming, zoals trendwatchers, industriebloggers, een kritische klant of groeistrateeg. Heb je éénmaal een potentiële disruptor in de markt ontdekt, speelt timing een grote rol. Als je te vroeg bent, kun je het idee smoren. Ben je te laat, dan is de disruptor al te succesvol.
- Interne innovatie
Naast het scherp volgen van de markt zijn er tal van mogelijkheden om binnen de eigen organisatie disruptieve businessmodellen te ontwikkelen. Veel organisaties richten daarom binnen de organisatiestructuur innovatieteams op, die nieuwe en innovatieve strategieën uitdenken. Het voordeel is dat innovatie gedragen wordt op de werkvloer, omdat verscheidene medewerkers in verschillende delen van de organisatie hebben deelgenomen aan het denkproces. Daardoor zullen veranderingen ook sneller worden geaccepteerd. Het nadeel van interne innovatie is dat het veel tijd kost om tot succes te komen en grote kans heeft ten onder te gaan aan het eerder genoemde innovators dilemma.
- Externe innovatie
Een derde en veel beproefde strategie voor gevestigde bedrijven is de externe innovatie. In tegenstelling tot interne innovatie worden aparte businessunits opgericht buiten de organisatie, die de volledige vrijheid krijgen om een disruptieve businessmodellen te ontwikkelen. Zonder de beperkingen van een logge organisatie of hinder van trage IT. Deze aparte businessunits werken het best met een mix van ervaren experts, innovation facilitators, jong digital talent, weinig hiërarchie en veel ruimte voor creativiteit. Het voordeel is dat de initiatieven of resultaten zeer snel tastbaar worden gemaakt, aan de klant worden voorgehouden en vervolgens weer worden doorontwikkeld. Maar er zijn ook nadelen aan verbonden. Op het moment dat je deze units wil integreren in het moederbedrijf, geeft dat aan beide kanten wrijving. De kans is groot dat alle succesvolle mensen vertrekken om aan een nieuw uitdagend concept te werken.
- Innovatie als basisstrategie
De echte innovators, zoals Amazon en Google, hebben gekozen voor innovatie als basisstrategie. Eigenlijk passen ze alle hiervoor genoemde strategieën toe, maar bovenal passen ze het toe in het hart van de organisatie. Als geen ander handelen ze naar het principe: je kan maar beter jezelf overbodig maken, voordat iemand anders dat voor je doet. Zo verkoopt Amazon al enkele jaren tweedehands boeken via haar site, hoewel het kannibaliseert op de verkoop van nieuwe boeken. Maar daarmee voorkomt het bedrijf wel dat een of andere start-up met dit idee aan de haal gaat. Het grote voordeel van innovatie als basisstrategie is dat het de meest slagvaardige manier is van innoveren. OP voorwaarden dat je organisatie er klaar voor is.
Is jouw bedrijf toe aan een disruptief businessmodel ?
Hopelijk heb je er iets van opgestoken. Maar heb je vragen of wens jij ook een disruptief businessmodel te ontwikkelen op maat van jouw bedrijf? Neem zeker deel aan ons Business & Minds Growthcamp! Na deze driedaagse onderdompeling mag jij zelf een disruptive innovator noemen!
Ik kijk er alvast naar uit!