9 tips om je salesteam te steunen in moeilijke tijden
Van Corona en de huidige omstandigheden wordt niemand vrolijk en al zeker je salesteam niet.
Ze worden beperkt in hun dagelijkse manier van werken en salesactiviteiten. Je verkopers willen zo graag de baan op en missen het klantencontact. Als leidinggevende moet je dan ook extra je best doen om je team te motiveren. Maar hoe stimuleer je hen in praktijk?
Hierbij geef ik 9 tips om je salesteam te motiveren. Tips die van pas komen in elke crisisperiode.
1. Kijk naar de toekomst
Van een minder drukke periode kan je handig gebruik maken om met je salesteam na te denken over nieuwe acties, opportuniteiten, marktonderzoek doen, klantencontact onderhouden… Het is ook het ideale moment om nieuwe salestechnieken en onderhandelvaardigheden aan te scherpen. Je team is hierdoor extra gemotiveerd om er opnieuw in te vliegen en dit in praktijk toe te passen. Focus ook op de iets langere termijn, want na een crisisperiode volgt typisch een verscherpte concurrentiestrijd.
2. Verlies je klantenbestand niet uit het oog.
Hou contact en voeling met je klanten. Ze geven je inzicht in de markt, kansen en activiteiten. Als je dit goed en doordacht aanpakt, neem je met kennis van zaken de juiste beslissingen voor jouw commerciële organisatie, ontwikkelingen en de toekomst. Meten en noteren is weten. Zorg dus ook voor een degelijke opleiding voor je salesteam, zodat iedereen het CRM-systeem kent, gebruikt en op orde houdt. Geef zelf het goede voorbeeld en je team zal volgen.
3. Communiceer over verandering
Verandering zorgt bij de meesten mensen voor vragen en onzekerheid. Leg duidelijk uit wat de nieuwe manier van werken is en welke voordelen het voor hen oplevert. Maak je salesteam los van de huidige werkwijze. Leg uit dat er ruimte is om te experimenteren en bij te sturen. En tenslotte, laat de veranderingen onderdeel uitmaken van het dagdagelijkse werkproces.
4. Concretiseer je acties
Doelen en beoogde resultaten opstellen is belangrijk maar verlies de realiteit niet uit het oog. Als je salesteam geen voeling heeft of de ambities onrealistisch inschat kan dit voor spanning en stress zorgen. Deel doelen daarom op in concrete en meetbare activiteiten, bv het aantal proactieve afspraken of het aantal netwerken of inspiratiesessies binnen de sector.
5. Neem het voortouw als leider
Een proactief salesteam ontwikkelen, vraagt doorzettingsvermogen. Geef je team een duwtje in de rug, zonder hen onder te veel druk te zetten. Als je als team echt wil groeien, geef dan zelf het goede voorbeeld. Kijk in de spiegel en neem je commerciële leiderschapsstijl onder de loep. Start bij jezelf, je team zal volgen. Beslis welke doelen je wilt behalen en neem je team erin mee.
6. Training en coaching
Een doelgerichte salesopleiding maakt van je teamleden echte pro’s. Herhaal en train telkens opnieuw wat ze geleerd hebben, dan pas oogst je echt resultaat. Sales is een vak op zich en een continue ontwikkeling met nieuwe technieken en hedendaagse tools is nodig in een veranderende markt. Zeker tijdens crisissen.
7. The winner takes it all
De pijn van verliezen weegt twee keer zo zwaar door als het plezier van winnen. Dat betekent dat wat jij als leider aanbrengt tijdens een moeilijke periode twee keer zo positief moet zijn voor jouw salesteam. Dat slaat ook terug op de nieuwe manier van werken: de voordelen moeten twee keer zo groot zijn als de status quo. Leg helder uit wat de winst inhoudt en zorg dat het bespreekbaar is.
8. Nieuwe communicatie
Zorg voor een maandelijkse inspirerende teammeeting over oa omzet, trends, productontwikkeling, klanten… Een moment om onderling ervaringen uit te wisselen en aan kruisbestuiving te doen. Die kennis en ervaringsuitwisseling zorgt voor een echte boost. Durf creatief zijn in je aanpak: een goednieuwsshow bijvoorbeeld of een snelle quiz met een prijs.
9. Geef motiverende feedback
Communiceer over feiten zonder oordelen, meningen, suggestieve beweringen of advies. Leg uit wat de gevolgen zijn van bepaalde zaken die minder goed gaan, en maak bespreekbaar wat je teamlid hieraan kan doen. Betrek hen in het zoeken naar oplossingen en ondersteun hen.
Je salesteam motiveren, onderhouden en steunen is de slagader van je bedrijf. Immers, zonder sales is er geen omzet of winst. De uitdaging om dit aan te pakken tijdens moeilijke tijden is zeer belangrijk. Ga voor continuïteit, ook in moeilijke en betere tijden.
Zin in meer?
Wil je een stap verder zetten in je carrière en je leiderschap skills aanscherpen? Bereid je voor op de toekomst dankzij de opleiding ‘Sales Bootcamp’