Employer branding in 5 stappen

Het aantrekken van de juiste mensen begint bij het succesvol profileren en promoten van je organisatie op de arbeidsmarkt, oftewel employer branding. Maar employer branding is namelijk meer dan enkel promotie. Om arbeidsmarktcommunicatie geloofwaardig te maken, moet het ‘merk’-verhaal voelbaar zijn in alle aspecten van de organisatie. Van de kantine, teambuildings, tot de manier waarop mensen elkaar feedback geven. Dit ‘merk’-verhaal of je eigenheid als organisatie komt uiteraard niet zomaar uit de lucht vallen. Dit artikel beschrijft hoe je als organisatie je eigenheid ontdekt, bevestigt en aantrekkelijk verpakt zodat je getalenteerde kandidaten kunt bereiken en aan je organisatie binden. Dat doel bereik je aan de hand van vijf stappen.

  1. Formuleer een heldere missie

De missie vormt het bestaansrecht van de organisatie: de rol die deze vervult in de maatschappij of voor klanten. Zo kan een softwarebedrijf ernaar streven het werkende leven van klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. Een koffieketen wil klanten heerlijke koffie in een fijne atmosfeer serveren, zonder dat ze daarvoor lang hoeven te wachten. En een restaurant wil mensen verrassen met nieuwe smaken, of hen verwennen met simpele gerechten waar ze dol op zijn. Een goed geformuleerde organisatiemissie motiveert medewerkers om hun werk zo goed mogelijk te doen.

  1. Maak een (beeldend) profiel van je doelgroep

Hoe krijg je een duidelijk beeld van de medewerkers die je wilt aantrekken? Maak een profiel (persona) waar je de kwaliteiten en vaardigheden van de medewerker die je zoekt uiteen zet en beeldend maakt. Laat je toekomstige medewerker tot leven komen door hem/haar zo expliciet mogelijk te beschrijven. Geef hem/haar een naam, vermeld leeftijd, geslacht, hobby’s, gedrag en demografie. Op die manier komt jouw ideale talent tot leven. Het is bovendien een handig en noodzakelijk geheugensteuntje tijdens het werving- en selectieproces.

  1. Betrek je medewerkers

Energie steken in het wervingsproces, fijne beloftes doen en binnenhalen van nieuw talent zijn één. Maar wat doe je als je talenten eenmaal binnen zijn? Dan moet je zorgen dat je huidige medewerkers het wandelende reclamebord zijn. Betrek jouw medewerkers dus zoveel mogelijk bij het aantrekken van nieuw talent en medewerkers. Doe je dit goed, dan willen medewerkers met plezier ambassadeur worden en betrokken blijven bij het aantrekken van nieuwe collega’s. Ze vertellen in hun privéleven over hoe goed, tof en waardevol hun werkgever is.

  1. Communiceer consistent over je organisatie

Employer branding moet een integraal onderdeel uitmaken van de branding van het totale merk. Stel een werkgever positioneert zich als een ‘trendy en hip’ employer brand, maar zodra kandidaten de career website of het hoofdkantoor bezoeken blijkt het tegendeel waar te zijn. Dan zal dit niet bijdragen aan de reputatie als werkgever, integendeel zelfs. Het is daarom van cruciaal belang om te zorgen dat op alle verschillende momenten waar werkzoekenden en toekomstige werknemers in aanraking komen met het Employer Brand, er op betrouwbare en consistente wijze wordt gecommuniceerd.

  1. Practice what you preach

Om een duidelijk werkgeversmerk op te bouwen, is het belangrijk keuzes te maken. Vaak heeft een organisatie allerlei aspecten. Maar die zijn niet allemaal even geschikt om de organisatie te ‘verkopen’. Om een duidelijke focus mogelijk te maken, is het verstandig maximaal drie kernwaarden te kiezen. Welke moeten dat dan zijn? Voor elke organisatie is dit anders, maar het voornaamste is om eerlijk te zijn over wie je bent. Je kunt in je arbeidsmarktcommunicatie wel zeggen dat je een dynamische organisatie bent die innovatieve producten ontwikkeld, maar dan moet dat wel zo zijn. Anders is talent snel vertrokken.

Employer branding, ben jij er al mee bezig?

Een sterke communicatie naar potentiële collega’s zegt veel over jouw onderneming en zorgt voor een positieve perceptie! Wanneer potentiële klanten jouw producten en diensten in de toekomst nodig hebben, gaan ze aan jou denken. Dus…waarom zou je hier als bedrijf niet in investeren? Wil je employer branding inzetten binnen jouw bedrijf, maar weet je niet goed hoe je hieraan moet beginnen? Laat het me zeker weten! Als groeicoach en business mentor sta ik jou graag bij met raad en daad!

Neem vrijblijvend contact met ons op!

Ik kijk er alvast naar uit!