Communicatie op de werkvloer: 7 tips
Je kan nog zo’n hoogopgeleide professional zijn, als je niet goed kan communiceren met je collega’s en klanten, dan kom je niet ver. Communiceren doe je namelijk de hele dag door: verbaal, non-verbaal, digitaal, visueel… Dat doe je dus liever goed. We geven alvast 7 tips.
1. Actief luisteren
Goede communicatie start met écht luisteren. Schenk aandacht aan je gesprekspartner en ga in dialoog. Kijk je gesprekspartner aan en vermijd externe afleiding, zoals je gsm. Stel bovendien vragen totdat je het volledige vraagstuk, standpunt, advies of verzoek begrijpt. Je kan altijd het gesprek nog eens bondig samenvatten om aan te tonen dat de boodschap is aangekomen.
2. Helder en bondig verbaal communiceren
Zeg waar het op staat, direct en beknopt, zonder er doekjes om te winden. Dat doe je door bewust te spreken, het tegenovergestelde van een flapuit dus. Een eerste tip is alleen spreken als je iets zinnigs te zeggen hebt. Denk daarna even na over hoe je de boodschap overbrengt. Houd het tot slot kort en bondig.
3. Non-verbaal communiceren
Non-verbale communicatie bepaalt hoe je overkomt. Denk dus aan hoe je iets zegt: je volume, toon en intonatie zijn allemaal belangrijk. Daarbovenop komt je fysieke houding: je postuur, gebaren en gezichtsuitdrukkingen. Zorg voor een open houding door je schouders laag en ontspannen te houden en je armen niet te kruisen. Een extra tip: oogcontact!
4. Vriendelijk zijn
Subtiele vriendelijkheid in je communicatieve uitingen zorgt ervoor dat je collega’s en klanten je aardig vinden, maar ook dat je nog steeds serieus genomen wordt. Denk ook hier aan je stemgeluid én aan je glimlach. Op gepaste momenten kan je ook vriendelijke vragen stellen zoals ‘Leuk weekend gehad?’, een tijdloze klassieker.
5. Zelfvertrouwen
Toon dat je gelooft in wat je zegt en dat je dat ook gaat waarmaken. Woorden als ‘misschien’ of ‘euhm’ zijn dus te vermijden. Die zelfzekerheid zit ook in je handelingen. Onderneem zelf actie, doe voorstellen, neem de lead… Volg je woorden op met daden.
6. Empathie
Empathie is het wondermiddel voor elke gezonde dialoog, discussie en zelfs conflict. Daarmee kom je op dezelfde lijn als je collega of klant. Rekening houden met het perspectief van je gesprekspartner is een belangrijke communicatieve vaardigheid. Toon je inlevingsvermogen bovendien verbaal door zinnen te gebruiken zoals ‘Ik begrijp dat jij…’. Door empathie te tonen leid je elk gesprek in goede banen.
7. Feedback
Feedback accepteren én waarderen is belangrijk! Positieve feedback ontvangen kan met een kort en krachtige ‘Bedankt’. Gaat het om negatieve feedback, luister dan goed, stel vragen en doe voorstellen voor verbeteringen. Geef je feedback, zorg er dan voor dat 80% positief is. Ook publiekelijk een snel compliment mag zeker geuit worden. Met negatieve feedback kan je afdwalingen corrigeren. Geef deze zorgvuldig, uitvoerig en vooral onder vier ogen.
Wil je nog een stapje verder gaan? Er zijn nog heel wat communicatievaardigheden die je kan leren en dan zijn onze opleidingen zeker iets voor jou!