Leidinggeven is leren delegeren
Eén van de verzuchtingen op de werkvloer is : alles wat je zelf doet, doe je sneller en beter. Maar is dit wel zo? Nogal wat leidinggevenden denken vaak: ‘Dat doe ik nog wel effe zelf want heb geen tijd voor uitleg en dan is ook het sneller klaar’.
Herkenbaar?
Je hebt een team waar je mee werkt en toch doe je vaak de dingen ‘snel’ zelf. Motivatie hierachter is: voor ik het heb uitgelegd, heb ik het zelf al gedaan. Toch kun je dit beter niet doen.
Je merkt het zelf. Elke dag een to-do-lijst die rijkelijk gevuld is en je bent vaak ’s avonds nog aan het werk. Net al die kleine ‘dat doe ik wel even zelf’-acties zorgen uiteindelijk ervoor dat je een berg werk hebt terwijl anderen toch echt net zo goed en snel (of zelfs sneller) dit kunnen doen.
Je hebt immers juist mensen aangenomen om je werk uit handen te nemen. Doe je een deel van dat werk toch ‘nog even zelf’ dan heeft dit als neveneffect dat het op de ander overkomt als ‘o vertrouw je me niet helemaal?’ en zal die ook minder de neiging hebben om zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Weet, je bent niet alleen in dat geval. Ik hoor het bij veel ondernemers met personeel en eigenlijk heeft het te maken met niet echt durven loslaten en belemmerende overtuigingen. Dit gevoel komt veelal voort uit het feit dat je je bedrijf hebt opgebouwd met bloed, zweet en tranen en je dus logisch de lat hoog legt. Je wil zelf de controle houden en zorgen dat er altijd volgens jouw standaarden geleverd wordt.
Dikwijls speelt ook de overtuiging dat als je het zelf sneller kan, dat iemand anders het vast niet even goed en snel kan als jij. Klinkt logisch, is begrijpelijk maar kloppen deze gedachten wel?
Als je naar de lange termijn kijkt zal je vaststellen dat dit helemaal niet klopt en bovendien zorgt het ervoor dat hierdoor alle energie vanuit jou moet blijven komen om de zaak gaande te houden. In veel gevallen ben je de bottleneck. Dit belemmert groei en je bent zelf dus nog steeds, ondanks team, het drukst van iedereen.
Ook al is het in ’t begin lastig om jezelf de ruimte en tijd te geven om te doen wat jij moet doen in je rol als leidinggevende, toch zal je hieraan moeten werken wil je je team de kans geven om door te groeien. Bovendien moet je echt af van het ‘ik doe het nog wel even zelf’-syndroom want enkel zo kan je je meerwaarde als leidinggevende garanderen.
Hoe je dat voor elkaar krijgt?
Selecteer kwalitatieve werknemers
Investeer aan de voorkant. Om een goed presterend team samen te stellen selecteer je enkel de beste mensen die passen bij jou en jouw bedrijf. Dit is de basis. Lijkt logisch maar ik zie ondernemers dikwijls zondigen op dit principe wegens bvb. tijdsdruk in het zoeken van geschikt personeel.
Ga dus niet voor paniekvoetbal ‘omdat het zo druk is’ of omdat ‘die functie snel moet ingevuld worden’. Zorg dat je mensen hebt die beter zijn, sneller zijn, expertise bezitten, passie hebben en die je kunt vertrouwen. Dat maakt loslaten al een stuk makkelijker.
Durven doen
Nu je je bewust bent dat je vaak nog iets zelf doet, kies er dan voor om taken en opdrachten nu net bij je team te leggen. Misschien voelt het out of control maar probeer het gewoon. Reageren je teamleden onwennig? Help ze dan want voor hen is het een leerproces. Daarna kunnen ze het zelf of zelfs beter en daar heb jij en je bedrijf dus op de lange termijn profijt van.
Je zal versteld staan, zeker als je de juiste mensen hebt, wat ze in hun mars hebben als je ze de ruimte geeft om het te doen. Dus laat los! Natuurlijk dien je nog op te volgen en bij te sturen maar doe dit vanuit een gezonde interesse, geen bemoeizucht.
Het is wie, niet hoe
Stel jezelf de vraag wat je tot nu toe zelf deed. Er komen steeds nieuwe dingen, acties of taken op je af. Een logische reactie is: hoe ga ik dit er nog bijnemen? Maar als je die vraag nou eens vervangt bij alles wat er opkomt door: is het belangrijk en dringend? En wie gaat dit doen? Dan ziet het er meteen helemaal anders uit.
Het antwoord is: kies altijd voor iemand uit je team en als je het nog even niet weet ‘zeker niet ik’. Het helpt je om opdrachten, taken enzovoort ook echt door te geven aan je team. Zo kan jij focussen op werken aan de toekomst, strategie uitstippelen, richting geven en je team beter laten presteren door doelgerichte coaching.
De grootste zorg van ondernemers en leidinggevenden is het beheren van hun dagtaken en agenda.
Zoals je weet ligt de fout dikwijls bij jezelf, uit gewoonte of uit automatisme. Die cirkel moet je doorbreken en daarin kan ik jou helpen. Naast je team kijk ik ook naar het functioneren van de ‘leider’ en door concrete aanpassingen en het veranderen van de state of mind, zorg ik ervoor dat je je beter kan focussen op je kerntaken en dat is … doelgericht ondernemen.
In mijn Business & Minds groeitrajecten besteed ik hieraan veel aandacht en wellicht kan ik ook jou helpen. En wie weet neem ik je binnenkort heel wat onnodig werk uit de handen.